Tuesday, October 13, 2015

Al-Manna

Assalamualaikum semua ;)


                     

Pernah dengar Al-Manna

Sebenarnya Al-Manna baru sahaja di pasaran Malaysia. Nedi diperkenalkan dengan Al-Manna oleh pok sdare sendiri 4 tahun yang lalu. Memang ajaib Al-Manna ni.





Kelihatan Manna yang keluar dari kulit pokok Acacia Senegal




Manna dari getah pokok Acacia yang tinggi kandungan prebiotik.

Kalau nak mengetahui lebih lanjut, tontonlah video ni. Tak tengok, memang rugi!!!



Allah swt berfirman:
Dan Kami menaung kamu dengan awan, dan Kami menurunkan kepadamu manna dan salwa. Makanlah (makanan) yang baik-baik dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu. Mereka tidak menzalimi Kami, tetapi justeru merekalah yang menzalimi diri sendiri.
Surah al-Baqarah:57

Dan Kami membagi mereka menjadi dua belas suku yang masing-masing berjumlah besar, dan Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air kepadanya. "pukullah batu itu dengan tongkatmu!" Maka memancarlah dari batu itu dua belas mata air. Setiap suku telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. Dan Kami naungi mereka dengan awan dan Kami turunkan kepada mereka manna dan salwa. (Kami  berfirman), "Makanlah yang baik-baik dan rezeki yang telah Kami berikan kepadamu." Mereka tidak menzalimi Kami, tetapi merekalah yang selalu menzalimi dirinya sendiri.
Surah al-A'raf:160

Wahai Bani Israel! Sungguh kami telah menyelamatkan kamu dari musuhmu, dan Kami telah mengadakan perjanjian dengan kamu (untuk bermunajat) di sebelah kanan gunung itu (Gunung Sina) dan Kami telah menurunkan kepada kamu manna dan salwa.
Surah Thaha:80

Manna dan salwa disebut sebanyak tiga kali di dalam Al-Quranul Kareem dan setiap kali dua makanan ini disebut bersama. Kedua makanan ini dikatakan adalah antara yang terbaik untuk dimakan oleh manusia.

Myself as a Testimoni

Nedi ada resdung, tapi Alhamdulillah dengan izin Allah, resdung nedi dah berkurang. Kalau dulu, menyapu rumah memang taklah.. selalu kena ngepek di ma. hahah... Sekarang, sejak berumah tangga ni kena la jaga tetangga elok elok. Melabur untuk kesihatan takpe.. kesihatan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. 

Lebih-lebih lagi, duk rumah mentua ni... ada kucing. Cuba teka berapa ekor?? hahha... Average dalam 15 ekor. Tak caya?? Datangla ke rumah ;)
Theheh.. 

Perut nedi selalu bermasalah. Asyik kembung, cepat kena gastrik. Lepas consume 2x minum Al-Manna ni, abes kotoran degil yang melekat di usus tak tahu sejak berabad lamanya.. Semua keluar. Busuk tu lain kira.hahah...

Al-Manna berfungsi membersih usus, melawaskan berak dan agen semulajadi produce prebiotik. 

Prebiotik tu ape ke benda pulak??? 

Aduh, kena amik degree in Medical la plak...hahha.. Cuba search dan tanyakan kepada En. Google.

Apa yg Nedi tahu, biasanya kalau kita demam, doktor akan bg ubat antibiotik kan? Sebenarnya, antibiotik yg diberi bukan sahaja membunuh bakteria yang jahat..tapi juga membunuh bakteria yg baik. 

Bahasa mudah , mengganggu ekosistem tubuh kita sebenarnya.


Nedi minum Al-Manna mengandungkan Nuraisya Humaira. Alhamdulillah, Humaira takde kembung.. masalah tuk berak ke ape..

Baby kan membesar ketika tidur. Jika tidurnya selesa, insyaAllah membesar dengan baik. Doakan ye ;)

Kita manusia hanya mampu merancang.. Allah yang merencanakannya. Segala yang baik datangnya dari Allah. Kita perlu bersangka baik dengan Allah.

Asal blog nedi ni asyik mengepen aje eh?

Bagi nedi, menda yang baik perlu disampaikan. Maybe melalui blog ini Nedi boleh membantu orang di luar sana mengubati penyakit. 

Nedi takda amik komisen pon... Just membantu orang lain tuk menjana ekonomi jugak. Apa-apa persoalan, boleh hubungi terus dekat :

Puan Nor Zurimah (kak nor)
012-9569529
En Zulkepli (abg zul) 
016-9530845

Bila kita sehat, boleh jaga anak-anak dengan baik. boleh beribadat dengan tenang. 

Semoga bermanfaat ;)

No comments:

Post a Comment