Friday, November 6, 2015

Tarbiah dari si Penguin

Assalamualaikum ;)


Teruja dengan makhluk Allah ni..

Selamat menonton ;')

Monday, November 2, 2015

A 'word' from Puteri Ummi ;)

Assalamualaikum... 

Hari ni genap sebulan usia Nuraisya Humaira binti Muhammad Fathur Rahman. Ummi captured video exclusive dari Humaira ;p



Petang-petang Humaira derak rumah "Mok" Nyang kepada Humaira. 






Esok Humaira nak pergi cucuk dah..
Doakan Humaira tak demam. ok? bye bye....





Sunday, November 1, 2015

Tahukah anda? Amalan Yang Memberatkan Timbangan?

Assalamualaikum ;)


Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

"Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk-makhluk pada) hari kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun."

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA katanya Rasulullah SAW bersabda: "Dua kalimat yang ringan atas lidah keduanya pula berat pada timbangan, keduanya disenangi Ar-Rahman, Subhanallahi wa Bihamdihi, Subhanallahil-'Aziim (Maha Suci Allah dan segala puji baginya, Maha Suci Allah yang Maha Agung)"




Maka dikatakan seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: "Wahai Rasulullah, aku datang kepadamu agar dapatlah kiranya kamu mengajarkan aku satu ilmu yang memasukkan aku ke dalam syurga dan menjauhkan aku daripada neraka."

Lalu Nabi SAW bersabda kepadanya: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu atas dua kalimat yang berat pada timbangan, keduanya ringan atas lidah, keduanya disenangi Ar-Rahman? Dan dibenci syaitan, bacalah : Subhanallah wal-hamdulillah, maka keduanya menghampirkan kepada syurga dan menjauhkan daripada neraka."

Maka setiap orang yang mendakwakan bahawa timbangan itu tidak benar maka dia menolak kitab Allah dan sunnah RasulNya SAW.

Diriwayatkan dari Al-Hasan RA bahawa beliau berkata: "Pada hari kiamat didatangkan timbangan lalu diletakkan di hadapan Allah SWT. Kemudian hamba itu dipanggil untuk dihisab. Jika hamba atau umat itu mengutamakan dalam kebaikan dia menyeru kepadanya dan memerintahkan dengannya, maka ia dipanggil dengan namanya, kemudian dihampirkan dari timbangan lalu ditimbang kebaikan -kebaikan dan keburukannya sekalipun satu kebaikan dan sekalipun satu keburukannnya lebih besar daripada kebaikannya dan lebih berat dari gunung dunia, kerana Allah SWT apabila menerima dari hamba atau umat satu kebaikan maka Dia mengampunkan seluruh dosanya sekalipun banyak.

Rasulullah SAW bersabda kepada Aisyah: "Wahai Aisyah, sekiranya Allah S.W.T menerima satu sujud dari hambaNya, nescaya Dia memasukkan dengannya ke dalam syurga." Maka Aisyah berkata: "Wahai Rasulullah, maka apakah yang dibuat dengan amalan-amalan hamba?" Lalu sabda baginda: "Ia dimakan riak dan mencari nama bail sepertimana api memakan kayu bakar."

Jika hamba atau umat mengutamakan keburukan dia memerintahkan dengannya dan menyeru kepadanya, maka dia dipanggil dengan namanya lalu datang kepada timbangan maka diletakkan kebaikan-kebaikan dan keburukan-keburukannya lalu keburukkannya berat atas kebaikannya sekalipun keburukannya hanya satu kebaikkannya banyak dan lebih berat dari gunung dunia, kerana Allah S.W.T menggugurkannya dan tidak menerima satu kebaikan daripadanya, lalu diperintah malaikat sebelah kiri untuk mengheretnya ke dalam neraka.


Maka shabat-sahabat Nabi berkata: "Wahai Rasulullah, bukankah mereka orang-orang Islam?" Lalu sabdanya: " Mereka solat sepertimana kamu solat, mereka berpuasa sepertimana kamu berpuasa, mereka berzakat sepertimana kamu berzakat, seketika mereka bangun solat malam, akan tetapi apabila ditawarkan kepada mereka dirham yang haram mereka meloncat seprtimana loncatnya serigala, lalu Allah menggugurkan amalan-amalan mereka dan tidak menerima satu amalan dari hamba maka lebih patut ia tidak memberi kesan pada timbangan, kerana kebaikan-kebaikan tidak berguna dan tidak memberatkan timbangan jika Allah S.W.T tidak menerimanya kerana Allah tidak menerima sesuatu amalan melainkan yang ikhlas kepadanya."


Selamat beramal ;)

Tuesday, October 20, 2015

Ingin tahu Rahsia Awet Muda???? ;)

Assalamualaikum ;)





Fadhilat Selawat Syifa:

Setiap lepas Solat  Subuh dan Maghrib dibaca 3 atau 7 kali Selawat Tib, kemudian sapu ke muka dan seluruh badan; akan:
  1. Sentiasa sihat zahir dan batin.
  2. Terhindar daripada penyakit berat dan merbahaya.
  3. Sukar dipengaruhi oleh anasir buruk dan tidak sihat.

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad SAW). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan.”

(Surah Al-Ahzab, 33 :Ayat, 56)

.................

Bagi para wanita yang telah berumahtangga, ini adalah PENTING!!

Petua rahsia awet muda bukan hanya pada menjaga pemakanan semata, tetapi amalan mengurut sangat baik untuk para wanita.



Ramai yang tidak tahu akan 'part' di tubuh anda yang amat perlu dijaga dan diberi perhatian. Ia bukan sahaja memberi kesan jangka panjang kepada empunya diri seperti sakit tubuh, hilang nafsu untuk s***, lenguh belakang, tidak bermaya dan selalu mengantuk.

Setiap ibu yang telah melahirkan anak, urat "gagah" yang terletak di kawasan miss v anda akan bersimpul atau bengkak. Ini kerana 9 bulan menampung beban (mengandung) dan tidak ramai mak bidan tahu atau mengurut di kawasan miss v anda. 

Urat "gagah" secara detailnya berada di celah kelangkang peha dan di kawasan peranakan di mana rerambut tumbuh. (susah nak explain..huhu).

Jika ya, Alhamdulillah..

Ini adalah perkongsian ikhlas daripada mak bidan, kak Yah. Menjaga keharmonian rumah tangga meliputi pelbagai aspek termasuklah "berurut". Kerana banyak kes berlakunya keretakan rumah tangga kerana isteri tidak bernafsu.

Hai... Nedi rasa nak meneroka bidang ni la plak. Macam menarik je.. hikhik.. ;')

'Perbidanan Melayu Lama'








Monday, October 19, 2015

Ya Allah.... Istajib Doa' ana....


Bait-bait kata yang meruntun hati...

;')

Kronologi Amalan Wanita Berpantang PART 3

PART 3 : Berurut

Amalan berurut Melayu lama adalah berfungsi untuk mengurut urat saraf yang tegang, membuang angin, membetulkan perjalanan darah dan sangat berlainan daripada teknik massage kini yang biasanya dipraktikkan di spa.

Kebiasaan Mak bidan yang expert, adalah bakat semulajadi yang diperolehi daripada turun-temurun nenek moyang mereka.

Bagi ibu yang melahirkan anak sulong, mengurut breast adalah wajib untuk membetulkan urat susu. Kilang susu jika ditanya mana-mana tok bidan dan medical practitioner pasti memberi jawapan yang berlainan. 

Pengalaman Nedi mengurut dengan Kak Yah, kilang susu ibu adalah terletaknya di ketiak, bukan di belikat atau tulang kipas. Cara urutan juga penting. Ketiak dilurutkan sampai ke breast seterusnya puting ibu dibelek-belekkan untuk mencari mata susu. Average mata susu setiap individu adalah 10-12 mata. 

Ini adalah serius!!

Budak-budak yang di bawah umur kalau baca ini jangan gelak. Nanti anda juga akan merasainya.
hahhaha...

Kesakitan ibu yang melahirkan anak bersamaan 20 tulang patah serentak. 


Makanya....


Sambung balik..

Mak Bidan akan berurut bermula dari kaki hingga ke kepala dengan menggunakan minyak urut.

Nedi apply minyak berubat herba NR. Minyak ini panas, tetapi lama kelamaan jadi sejuk. boleh juga apply minyak urut sunflower. Tak melekit, bau pon wangi.. ;)





عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ :يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ، قَالَ أَبُوْكَ

Dari Abu Hurairah R.A, beliau berkata, 
“ Seseorang datang kepada Rasulullah S.A.W dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi S.A.W menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi S.A.W menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi S.A.W menjawab, ‘Kemudian ayahmu.'” (HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)





Etika Perubatan Islam

Assalamualaikum ;)

Saya pasti ramai di luar sana mungkin pernah mengalaminya. Jika tidak pada diri sendiri, tapi mungkin terjadi pada ahli keluarga terdekat.



Add caption

Didik sabar
Perkataan yang berhuruf 5 abjad ini, mudah disebut. Tapi amatlah susah untuk diapply.

Sabar meliputi :
1) Menjaga etika perubatan yang dibenarkan oleh syarak. 

Siapa yang sanggup melihat orang tersayang sakit, bukan? Tapi kita jangan amik mudah. Allah telah menggariskan perubatan yang dibenarkan dalam Islam.

Contohnya memakai tangkal. Tangkal ini mungkin dibacakan dengan ayat suci Al-Quran. Tetapi kebergantungan kita dalam mempercayai tangkal membawa kepada syirik kpd Allah. Ayat suci Al-Quran bukanlah terletaknya pada objek. Tetapi perlu diamalkan oleh pesakit dan juga orang di sekeliling. Kerana Al-Quran itu sendiri merupakan As-syifa iaitu penawar.

Allah S.W.T berfirman,” Wahai manusia, telah datang kepada kamu peringatan dari Tuhanmu dan menyembuhkan apa yang ada di dalam (dada) hati, serta petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Q.S.10:57)

Tak payah tanya la siapa yg "buat". Jika pengamal perubatan itu ada bgtahu..si polan bin si polan... Makanya pengamal perubatan itu menggunakan "bantuan" pihak ke-3.

2) Sabar melayani pesakit. Ujian yang dialami oleh pesakit juga merupakan ujian kepada penjaga atau keluarga terdekat.

Allah S.W.T berfirman :

1. “Hai orang-orang yang beriman. Bersabarlah kamu, dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiaga-siaga (diperbatasan negrimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (Q.S AL Imran 200).

2. “Dan sungguh akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, kehilangan jiwa (kematian) dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”
(Q.S. AL-Baqarah 155).

3. “Sungguh akan dibayar upah (pahalah) orang-orang yang sabar dengan tiada batas hitungan.” (Q.S. Az-Zumar 10).

4.  “Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan” (Q.S. Asy-Syuura 43).

5. “Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan shalat) sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar ” (Q.S. Al-Baqarah 153).


6. “Kami (Allah) pasti akan menguji kamu, hingga nyata dan terbukti mana yang pejuang dan mana yang sabar dari kamu” (Q.S. Muhammad 31).

Hadith Rasulullah S.A.W berkenaan "sabar" :

Anas bin Malik r.a berkata : Pada suatu hari Rasulullah S.A.W berjalan melalui seorang wanita yang sedang menangis di atas kuburan. Maka Nabi S.A.W. bersabda : Bertaqwalah kepada Allah SWT dan sabarlah. Dijawab oleh wanita (itu) : enyalah kau daripadaku, kau tidak menderita bala’ musibah ku ini. Wanita itu tidak mengetahui bahwa yang berbicara itu adalah Rasulullah S.A.W. kemudian ia diberitahu bahwa itu tadi Nabi S.A.W. Maka segeralah wanita itu pergi ke rumah Nabi S.A.W dan di sana ia tidak menemukan juru kunci atau penjaga pintu sehingga dapat masuk dengan tidak bersusah payah, lalu berkata : Sebenarnya saya tidak mengetahui bahwa yang berbicara tadi adalah engkau ya Rasulullah S.A.W. 

Maka sabda Nabi S.A.W : Sesengguhnya kesabaran itu hanyalah pada pukulan yang pertama dari bala’.
(H.R. BUKHORI dan MUSLIM)

........

Anas r.a berkata: Saya telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Allah SWT telah berfirman: Apabila Saya (Allah) menguji seorang hamba-Ku dengan buta kedua matanya, kemudian ia sabar, maka Saya(Allah) akan menggantikannya dengan syurga.
(H.R BUKHORI)

...........




Sekarang, banyak lambakan perihal perubatan Islam di youtube dan juga forum-forum. Boleh diambil pengajaran.




Semoga entri Nedi dapat membantu saudara seIslam Nedi di luar sana untuk melalui detik-detik sukar. Anda adalah 'insan terpilih'. 

Bersabarlah... ;')

Sunday, October 18, 2015

Sabar itu INDAH, Musibah itu HIKMAH

Assalamualaikum ;)


Firman Allah SWT yang begitu indah,

“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? Dan Kami telah menghilangkan darimu bebanmu? Yang memberatkan punggungmu. Dan Kami tinggikan bagimu sebutanmu. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan yang lain). Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap”. (QS. Alam Nasyrah/94:1-8)


Entri ini mungkin kalau secara detailnya 2 buku teks sejarah tak cukup tebal dia. 

Nedi ingin berkongsi secara ringkas. 

Terlebih dahulu, Nedi bersyukur ke hadrat Allah S.W.T, selawat dan salam buat junjungan Rasulullah S.A.W.

Pada tahun 2012-2013 adalah fasa yg cukup hebat buat Nedi. Bukan sahaja Nedi, malah seluruh ahli keluarga Nedi terkena tempias nya. 

Nedi terlebih dahulu mengucapkan terima kasih yg tidak terhingga dan memohon maaf kepada semua orang di sekeliling Nedi. Tiada kata yg tepat untuk diinterpret dengan rasa bersalah, bersyukur, berterima kasih dan berasa cukup bertuah. My family is the 'BEST'!!! 



Raya Aidilfitri tahun lepas..


Family kami... ;')

Terima kasih Pok Along dan Cik Nor kerana ber'sabar' dengan Nedi..heheh


Allahu Akhbar!!

Peristiwa ini menjadi lipatan sejarah dalam hidup Nedi. Ketika itu, nedi bekerja sebagai junior consultant di sebuah syarikat swasta di Cyberjaya.
Tiba-tiba Nedi 'sakit'. Simptom sakit yang dilalui, mendengar message dari 'orang ketiga'..misi menyelamatkan ahli keluarga dari bencana yang teramat dasyat seperti peperangan. Sekilas pandang Nedi dapat gambaran anak buah disembelih.

Entah kenapa, mengapa dan bagaimana Nedi menjadi tak keruan seperti 'orang gila'. Kak long bawakan nedi berjumpa ustaz. Keadaan Nedi menjadi semakin teruk. 

Nedi tak ingat ape yg jadi...

Ayah turun dari Terengganu bersama pak saudara yg lain tuk membawa Nedi berubat seterusnya ad hoc balik ke kampung. 

Nedi tak ingat....

Nedi tak ingat....


Nedi tak ingat....

Nedi dibawa ke hospital. Then, doktor diagnose MRI... Akhirnya, doktor mengesahkan nedi berpenyakit 'bipolar disorder'.


Bipolar is a complex illness. There are many different symptoms -- and several different types -- of bipolar disorder. The primary symptoms of the disorder are dramatic and unpredictable mood swings. The various types of bipolar disorder range from mild to severe.


Setahun lebih Nedi mengambil masa untuk sembuh termasuk berulang alik ke hospital. Sebenarnya, lagi seminggu Nedi tak silap adalah tarikh pertunangan Nedi dengan suami Nedi sekarang ni.. Tapi Nedi pulak 'sakit'.

Terima kasih ya Allah, kerana jodohkan Nedi dengan manusia yang sangat penyabar, setia, pemurah dan sangat baik hati. ;')


Konvokenyen time degree.. Slim molek abah Humaira..kikiki
Terima kasih abang ;')


Banyak drama sebelum kami diijabkabulkan suami isteri setahun kemudiannya. Biarlah ia menjadi rahsia. heheh..

Kalau dinovelkan pon Nedi rasa hard selling kesah Nedi ni. hahahha... (sempat lagi....jgn menyampah ye!)

Dalam tempoh Nedi berubat, ma ayah membawa Nedi berjumpa beberapa orang ustaz. 

Nedi tak ingat....

Nedi tak ingat....


Yang Nedi ingat, berjumpa dengan mentua Asyraf Muslim, Asyifa dekat Kuala Ibai. First time pergi, nedi dipakaikan telekung solat. Then, ustaz itu 'scan' dengan mulutnya terkumat kamit membaca ayat-ayat suci Al-Quran. 

Apa yang nedi ingat :

Ustaz: "Awak sakit apa?"
Nedi : "Saya tak sakit."

Dalam 5-10 minit selepas itu..

Ustaz: "Awak disihir."

Perasaan dan otak 'blur'... Then ustaz memberikan petikan-petikan surah yang perlu dibaca dan diamalkan.

Sekali sesi RM60.. Dalam 3 sesi, nedi 'sihat'.

Sambil tu, ma tak putus menjampi serapah air mandian Nedi, yang bermuka 2 helai kertas kajang. Pulun ma baca.. plak tu, kena baca berapa kali nedi tak pasti. huhu..

Nedi berterima kasih kepada 'Bak' iaitu Haji Yaakob kerana banyak meluangkan masa dan memberikan nasihat sepanjang Nedi 'sakit'. Aturan Allah sangat baik buat Nedi. Dapat mengenali insan-insan hebat dan orang alim. Kalau Bak ada membaca entri yang tidak seberapa ini, terima kasih... hanya Allah yang boleh membalasnya. Nedi masih mengamalkan zikir yang Bak ijazahkan kepada Nedi. ;')




Bak yang berwheel chair. Kebetulan hari itu adalah birthday ayah yang ke-54 tahun. Al-Mawlid hadiahkan kepada ayah doa dan lagu-lagu yang menyentuh perasaan.

Terima kasih ma ayah kerana bersabar dengan 'karenah' Nedi. ;')

Tempoh itu, kalau diingatkan kembali sangat 'horor' sebab nedi diberikan ability 'mendengar'. Biarlah rahsia.... Nedi bimbang ada yang tak leh tidur malam. hehehe...

Ok, sampai situ jelah kisah ini.

......................

Sekarang, dah 2 tahun berlalu.. 


Allah berfirman kepada malaikat-Nya bermaksud "Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kerana Aku mahu mendengar suaranya."

Allah telah berfirman: "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).

Manusia tidak cukup dengan hanya berkata: "Kami telah beriman..." Mereka tidak dibiarkan membuat dakwaan seperti itu hingga terdedah kepada ujian dan membuktikan kebenaran dakwaan mereka.

Firman Allah SWT bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi itu sebagai perhiasan, agar kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik amal perbuatannya." (QS Al-Kahfi:7-8).


secara terang difirmankan olehNya bermaksud: "Dan kami akan uji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu akan kembali." (QS al-Anbiya:35).


sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh at-Tirmidzi bermaksud: "Sesungguhnya bagi setiap umat ada ujian dan ujian bagi umatku ialah harta kekayaan."

dalam firman-Nya bermaksud: "Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas ketika menganggap dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmu tempat kembali." (QS Al-Alaq:6-8)

Sabda Rasulullah SAW: "Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khuatirkan atas kamu, akan tetapi aku khuatir sekiranya kemewahan dunia yang kamu dapat sebagaimana yang telah diberikan kepada orang sebelum kamu, lalu kamu bergelumang dalam kemewahan itu hingga binasa, sebagaimana bergelumang dan binasanya umat terdahulu." (HR Bukhari)

Rasulullah SAW dalam sabdanya: "Sepeninggalanku tiadalah yang ujian yang lebih berbahaya kepada kaum lelaki kecuali godaan kaum wanita." (HR Bukhari)

dalam firman-Nya bermaksud: "Dan antara manusia ada yang berkata: "Kami beriman kepada Allah." Tetapi apabila mendapat gangguan dan rintangan dalam melaksanakan perintah Allah, dia menganggap gangguan itu seakan-akan seksaan daripada Allah. Dan jika datang pertolongan daripada Allah, mereka pasti akan berkata: "Sesungguhnya kami berserta dengan kamu (kaum mukmin)." Sesungguhnya bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada manusia? Dan sesungguhnya Allah mengetahui orang yang beriman dan benar-benar mengetahui orang yang munafik." (QS Al-Ankabut:10-11).


Rasulullah SAW pernah bersabda: "Ujian yang tiada henti-hentinya menimpa kaum mukmin baik lelaki atau wanita yang mengenai diri, harta dan anak-anaknya, tetapi dia bersabar, dia akan menemui Allah dalam keadaan tidak berdosa." (HR At-Tirmidzi)

...........

Setiap insan yang ada di muka bumi ini memiliki episode kehidupannya masing masing, dan tentu di setiap episode kehidupan yang berjalan tidak dapat dielak bahawa di dalamnya selalu ada ujian yang datang. 

Ujian ini  berupa teguran dan juga bentuk kasih sayang dari Allah SWT, bergantung bagaimana kita menterjemahkannya dengan hati yang bersih atau dengan hati yang keruh dengan noda hitam.



Sabda Rasulullah SAW:

"Besarnya pahala sesuai dengan besarnya ujian dan cobaan. Sesungguhnya Allah ’Azza wa jalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah." (HR. Tirmidzi).




Hati

Assalamualaikum,


Kembalikan lah pada Doktor Hati,

Tiada penyakit yang lebih bahaya daripada penyakit hati!



Hari-hari tengok takpa. 

Terimalah pantun nukilan dari Nedi...

Kalau tangguh kentut, jadi perut kembung,
Kalau tangguh makan jadi gastrik,
Kalau tangguh solat, dapat dosa,
Kalau tangguh taubat, ......

Jawab sendiri ye... ;)


Ape ke pantun cenggitu...

Saturday, October 17, 2015

Nasab

Assalamualaikum ;)

Apa itu nasab?

Nasab yang berasal daripada bahasa Arab bermaksud keturunan.

Nuraisya Humaira jika di sebelah bapa adalah generasi ke-4 berketurunan keluarga Tiew.  Manakala di sebelah umminya adalah bercampur gaul. hahha.. 

Moyang dulu adalah daripada Patani. Kemudiannya sebelah arwah tok adalah berketurunan Tok Syeikh. Tapi tak tahu berapa keturunan dah. 

Alhamdulillah, Humaira ada sikit batang hidung, berbibir sejemput dan bermata sepet warisan ummi dan abah. ;')


Nuraisya Humaira binti 
Muhammad Fathur Rahman


kikiki...

Jika kita selidiki keturunan kita pasti menarik,kan?
Mungkin kita tak tahu, kita sebenarnya asal daripada ulama yang mungkin berkelana ke Tanah Melayu dahulu. Atau kita adalah berketurunan pahlawan Hang Jebat. ;)

Tapi ada apa dengan'keturunan'?

Dalam Islam, menjaga keturunan adalah amat dititikberatkan.

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.


Rasulullah S.A.W juga bersabda :
لَا يَزْنِي الزَّانِي حِينَ يَزْنِي وَهُوَ مُؤْمِنٌ
“Seorang pezina tidak akan melakukan perbuatan zina, sedangkan dia dalam keadaan beriman”.

Dalam sebahagian riwayat menjelaskan, iman tercabut darinya. Jika ia berhenti dari berzina, maka keimanannya kembali kepadanya. Semua nas-nas ini untuk menjaga keturunan.

Pemeliharaan keturunan ini, boleh dilihat dari beberapa aspek:
(a). Anjuran untuk melakukan pernikahan.
(b). Persaksian dalam pernikahan.
(c). Kewajipan memelihara dan memberikan nafkah kepada anak, termasuk kewajipan memberikan pendidikan anak.
(d). Mengharamkan bernikah dengan penzina.
(e). Melarang memutuskan thalaq jika tidak kerana terpaksa.
(f). Mengharamkan 'ikhtilâth'. (saya takde ilmu pasal ni)

Last but not least...

Jom hayati petikan lagu Raihan "Iman Mutiara" :

Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang meyakini Allah
Maha Esa, Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual-beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau berentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

Jika tidak kembali pada Allah
...

Al-Quran itu bukan hanya 'text' tapi 'text dan context'!!

Topik yang memerlukan aras tinggi untuk dihadam.


Sila tonton dengan sabar.

Friday, October 16, 2015

Merawat / Mencegah Jaundice

Assalamualaikum semua ibu-ibu ;)


Pagi ni nedi nak share cara mencegah dan merawat baby daripada kuning/ jaundice.

Alhamdulillah...

Cucu tokpa dan tokma pada mulanya bacaan jaundice 145 kemudian 2 hari berikutnya menurun 125.

Selain susu ibu sebagai rawatan semulajadi, nedi nak share beberapa cara lagi yang boleh membantu mengurangkan kuning/jaundice baby.

Pertama

Anak perlu dijemur di bawah cahaya mentari pagi. Seeloknya seawal 9.00 pagi. Kerana di waktu itu kaya dengan vitamin D yang menjadi keperluan untuk baby anda. Bukan sahaja merawat jaundice tetapi juga bagus untuk merawat kanser kulit. Sayang anak timang-timangkan. Nedi sanggup berjemur bersama anak lebih kurang 20minit. 10 minit bahagian hadapan baby didedahkan seterusnya balikkan baby 10minit kemudiannya.


Humaira bertuah kerana menjadi cucu sulong kepada mentua yang kedua-dua nya merupakan medical practitioner. Tokpa adalah seorang pharmacist yang berjawatan Penolong Pengarah di Kuala Terengganu, kini sudah pencen. Sekarang mengendalikan farmasi sendiri di Tanah Merah. 

Manakala Tokma pula merupakan staff nurse yang berkhidmat di wad kanak-kanak sepanjang kerjayanya. Kini, pencen dan seronok melayan cucu.heheh...Banyak tips dan petua Nedi dapat melalui perkongsian mentua. 

Alhamdulillah, Nedi dapat konsultansi percuma daripada mentua dan ubat-ubatan juga free. ;')

Kedua

Cara Moden.



Herba Mandian Bayi produk TYT. 
InsyaAllah berkesan.

Cara Tradisional

Mandikan dengan mandian daun-daun Herba yang dikenali mandi teresak/herba/serum.

Selain itu, ada yang berkongsi perlu tukar bol lampu untuk kurangkan jaundice anak. Pihak hospital juga ada menawarkan lampu yang boleh disewa dan dibawa pulang ke rumah incase ibu bapa yang xmahu membawa anak supaya dirawat di hospital berhari-hari. Rasanya rate dalam RM200 sehari camtu tuk sewa lampu hospital.

Ok, Sekian sahaja dulu. Hari ini ada majlis Cukur Jambul  dan bertahnik baby Humaira. Humaira kena vouge, pakai baju cantik-cantik..wangi-wangi..hehhe 

Ummi Humaira berharap, kawan-kawan Humaira di luar sana sehat membesar bersama Humaira. 

Amin..




Thursday, October 15, 2015

Kronologi Amalan Wanita Berpantang PART 2

PART 2 : Amalan Bertungku


Tradisional Style


Ibu dan anak digalakkan bertungku. Amalan bertungku dipraktikkan supaya buang angin dalam badan serta bagi ibu, mempercepatkan proses pengecutan rahim atau peranakan.

Tungku yang berasaskan batu sungai dipanaskan atas dapur. Resepi tungku oleh arwah Tok saya iaitu Hajah Puteh binti Muda berasaskan pasir pantai yang kasar digoreng tanpa minyak bersama hirisan halia.

Mohon disedekahkan Al-Fatihah untuk arwah :')


Arwah yang paling kiri bertudung hitam.
Al-Fatihah...



Tungku batu sungai


Moden style


Nedi malas nak tunggu tungku atas dapur. Jadi amik inisiatif taruk air panas dalam botol ni. Pastu tungku sendiri. kikiki... Fungsinya tak lari gunung dikejar.Theheh..